تاريخ : 8 / 3 / 1395برچسب:, | 6:30 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز:

کمرویی می تواند ارثی یا منشا تربیتی داشته باشد اما در هر صورت قابل درمان است.

ربابه غفارتبریزی روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه انسان ها دارای سرشت های متفاوتی هستند، اظهار داشت: برخی انسانها آرام و درونگرا و برخی دیگر برونگرا هستند. خجالتی بودن می تواند وراثتی باشد یعنی کسی که پدر و مادر خجالتی دارد، خودش نیز به این اختلال دچار می شود.
 
وی  ادامه داد: نوع تربیت و محیط خانواده نیز می تواند در بروز این حالت موثر باشد. افرادی که در کودکی توسط خانواده یا همسالان تحقیر شده و مورد سرزنش قرار گرفته اند در بزرگسالی نیز از حضور در جمع و بیان عقیده احساس ناراحتی کرده و دچار اضطراب خواهند شد.
 
غفارتبریزی درباره روش های درمان کمرویی گفت: برای رفع این اختلال  خانواده ها باید شبکه اجتماعی شان را گسترده تر کنند یعنی با دوستان و آشنایان بیشتری معاشرت کرده و روابط اجتماعی شان را افزایش دهند تا فرزندانشان با افراد بیشتری آشنا شده و ترس از حضور در جمع نداشته باشند.
 
وی افزود: والدین باید به کودکانشان اجازه اظهارنظر داده و احساسات آنها را سرکوب نکنند، همچنین فرزندانشان را به حضور در مجامع عمومی و شرکت در فعالیت های دسته جمعی ترغیب کنند تا از این طریق به صورت عملی  مهارت های برقراری ارتباط را بیاموزند.
 
این کارشناس در پایان گفت: اگر کسی دچار کمرویی مفرط باشد و این حالت باعث اضطراب بیش از حد شده و فعالیت های روزمره  او را تحت تأثیر قرار می دهد باید به روان شناس مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد.



تاريخ : 22 / 5 / 1394برچسب:, | 10:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:امشب 22 مرداد بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی پرساووشی در آسمان سراسر کشور است.

فرداشب آسمان شهاب باران میشودبه گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان ، مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: امسال سالی خوب برای رصد شهاب های بارش شهابی پرساووشی خواهد بود؛ نبود نور ماه عامل اصلی ایجاد این ویژگی است . 
وی افزود: شب های 21 و 22 مرداد 94 زمان اوج بارش شهابی پرساووشی است که برخی به غلط با خذف پ در زمان فارسی با تلفظ نام عربی به صورت برساووشی از آن یاد می کنند. 


عتیقی خاطر نشان کرد: دنباله دار سویفت تاتل عامل این بارش شهابی است که هر 133 سال یکبار خورشید را دور می زند و این جرم از سری دنباله دارهای میان دوره محسوب می شود، سرعت شهاب های این بارش 225 هزار کیلومتر در ساعت است. 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: آذر گوی که تحت عنوان شهاب سنگ طی هفته های گذشته گزارش شده بود از جمله آذرگوی های این بارش شهابی بوده که مشاهده آن در اوایل این ماه در آسمان دور از انتظار نبود. 

عتیقی، ZHR (میزان بارش ساعتی سمت الراسی) این بارش را 100 شهاب در ساعت عنوان کرد و گفت: البته باید توجه داشت که این تعداد از درون شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ به مراتب کمتر است زیرا آلودگی هوا و آلودگی نور شدید شهرها، مزاحم مشاهده شهاب های یک بارش خواهند بود و چه بسا در شهرها بین 3 تا 10 شهاب بسته به آلودگی نوری هر شهر قابل مشاهده باشد. 

وی با اشاره به اینکه ارتفاع کانون بارش نیز در تعداد شهاب های قابل مشاهده موثر است، افزود: کانون این بارش صورت فلکی مشهور پرساووش است که در این شب ها حدود ساعت 22:30 دقیقه از افق شمال شرق آسمان بطور کامل طلوع می کند و در پایین صورت فلکی زن به زنجیر کشیده یا همان آندرومدا قرار دارد. 

عتیقی خاطر نشان کرد: بدیهی است شهاب ها از اطراف این صورت فلکی نورانی و در آسمان دیده می شود و نباید متوقع بود که از درون کانون بارش که همان صورت پرساووش است، قابل مشاهده گردد. 

وی در توضیح برای یافتن کانون بارش گفت: علاقمندان می توانند از امتداد شهاب ها در هر کجای آسمان که مشاهده کنند، با ترسیم خطی خلاف حرکت شهاب به کانون بارش برسند. 

عتیقی نیمه شب 21 و 22 مرداد را بهترین زمان برای مشاهده این شهاب ها عنوان کرد و گفت: از جمله ویژگی این بارش مشاهده آذرگوی ها و یا همان شهاب های بسیار پر نور است که حتی تا مدتی رد نور آنها پس از عبور در آسمان دیده می شود. 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، میزان درجه جابجایی هر شهاب در آسمان ، تعیین حد قدری شهاب ها، صورت فلکی مورد مشاهده در مسیر شهاب، تعداد آذرگوی ها و شمارش تعداد شهاب ها را از جمله کارهای علمی عنوان کرد که علاقمندان برای تهیه گزارش از این بارش و اساسا هر بارش شهابی انجام می دهند. 

عتیقی افزود: عکاسی از بارش شهابی ترجیحا با لنز زاویه باز و با مدت زمان نوردهی تا لحظه عبور یک شهاب از جلوی لنز دوربین از دیگر کارها برای ثبت بارش های شهابی است. 

وی تهیه اسکچ و یا همان ترسیم با دست آزاد از شهاب های مشاهده شده را از دیگر کارهای آماتورهای ستاره شناسی در اقصی نقاط جهان عنوان کرد. 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: مشاهده شهاب ها برای چشم انسان هیچگونه خطری ندارد و در حقیقت ذرات میلی متری و میکرومتری هستند که در فاصله 100 تا 150 کیلومتری از سطح زمین در برخورد با جو ، اتم های جو را برانگیخته نموده و نور فلورسانی از خود ایجاد می کند که هرگز به زمین نمی رسند. 

عتیقی خاطر نشان کرد: رصد بارش های شهابی نیاز به تلسکوپ و ابزار رصدی ندارد و علاقمندان می توانند صرفا با چشم غیر مسلح، این زیبایی خلقت را به دور از نور شهرها و در دل کوهستان ها مشاهده کنند. 

وی ادامه داد: انجمن نجوم آماتوری ایران در منطقه تاریخی الموت قزوین این بارش زیبا را با گروه پژوهشی خود مورد رصد و مطالعه قرار خواهد داد.

عتیقی گفت: بارش های شهابی بعدی بارش جباری در مهر و بارش مهمتر از آن بارش شهابی اسدی در اواخر آبان خواهند بود.

 



تاريخ : 27 / 2 / 1394برچسب:, | 9:42 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

محققان بریتانیایی یک آزمایش جدید اثرانگشت را طراحی کرده‌اند که می‌تواند مصرف کوکائین را شناسایی کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، در این روش از انواع مختلف طیف‌سنجی جرمی برای بررسی بیمارانی که برای ترک مواد مخدر مراجعه کرده‌اند، استفاده شده است که می‌تواند مصرف ماده مخدر کوکائین و نه فقط لمس آن را تشخیص دهد.
 
به گفته محققان، زمانی که فرد کوکائین مصرف می‌کند، ماده benzoylecgonine و methylecgonine را در پی متابولزه کردن مخدردفع می‌کند و این نشانگرهای شیمیایی در اثر انگشت باقی می‌مانند.
 
این روش نه تنها مانند آزمایش خون و بزاق، تهاجمی یا غیربهداشتی نیست، بلکه همچنین نمی‌توان آن را جعل کرد.
 
محققان بر این باورند که این آزمایش تا یک دهه آینده می‌تواند در اختیار پلیس قرار بگیرد.
 
آزمایش مصرف دارو بطور منظم توسط نیروهای پلیس، زندان‌ها، دادگاهها و سایر سازمان‌های اجرای قانون استفاده می‌شود؛ اما روش‌های آزمایش سنتی از محدودیت‌های برخوردار است. برای مثال، آزمایش خون به افراد آموزش دیده نیاز داشته و همچنین آزمایش ادرار نیز از مشکلات خاص خود در زمینه حریم خصوصی برخوردار است.
 
نتایج این تحقیق در مجله Analyst منتشر شده است.



تاريخ : 6 / 10 / 1393برچسب:, | 7:44 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 
محققان انگلیسی از سلول‌های پوست برای تولید اسپرم و تخمک مصنوعی اولیه استفاده کردند که می‌تواند نوید دهنده یک روش جدید درمان ناباروری باشد.
 
به گزارش ایسنا، محققان از طریق کشت سلول‌های بنیادی جنینی انسان به مدت پنج روز تحت شرایط بدقت کنترل شده، موفق به تولید سلول‌های جنسی شدند؛ سپس با استفاده از همین فرآیند، بافت پوست بالغ را به اسپرم و تخمک اولیه تبدیل کردند.
 
محققان براین باورند که این سلول‌ها از قابلیت رشد و تبدیل شدن اسپرم و تخمک بالغ برخوردار هستند.
 
«عظیم سورانی» سرپرست تیم تحقیقاتی در موسسه گوردون در کمبریج تأکید کرد: این نتایج، یک دستاورد قابل ملاحظه و نقطه عطفی در جهان پزشکی محسوب می‌شود، چراکه پیش از این محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی جوندگان موفق به تولید اسپرم و تخمک شده بودند، اما این روش با سلول‌های بنیادی انسان (تا قبل از این تحقیق) با موفقیت همراه نبود.
 
گام بعدی این تحقیقات، تزریق سلول‌های اولیه به داخل تخمدان موش برای بررسی امکان رشد و بالغ شدن سلول‌ها است.
 
در صورتی که این مرحله از آزمایشات با موفقیت همراه باشد، می‌توان سلول‌های پوست را به سلول‌های جنسی از لحاظ ژنتیکی یکسان تبدیل کرد تا در روش لقاح خارج رحمی (IVF) مورد استفاده قرار گیرند.
 
نتایج این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.



تاريخ : 23 / 5 / 1393برچسب:, | 7:36 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

عکس یادگاری مریم میرزاخانی برنده جایزه ریاضی جهان پس از المپیاد ریاضی دانش آموزی در سال ۱۳۷۴ منتشر می شود.

مریم میرزاخانی نفر سوم از سمت راست - عکس متعلق به سال ١٣٧٤
منبع: عصر ایران



تاريخ : 22 / 5 / 1393برچسب:, | 9:13 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جایزه ی فیلدز (Fields Medal) که معتبرترین جایزه ی ریاضیات است در کنگره بین المللی ریاضیات به برندگان اهدا می شود.

بانوی ایرانی برنده معتبرترین جایزه جهانی ریاضیاتمریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد، برنده ˈ مدال فیلدزˈ، معتبرترین جایزه ریاضیات در جهان شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری های خارجی اعلام کردند : مدال فیلدز که به نوبل ریاضی معروف است، هر چهار سال یک بار به 2 تا 4 ریاضی دان زیر 40 سال داده می شود؛ خانم میرزاخانی، نخستین زن و اولین ایرانی است که توانسته این جایزه را دریافت کند.

وی که 37 سال دارد، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا است.

جایزه ی فیلدز (Fields Medal) که معتبرترین جایزه ی ریاضیات است در کنگره بین المللی ریاضیات به برندگان اهدا می شود.

این کنگره مهم ترین گردهم آیی ریاضیدانان سراسر جهان است هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

اولین کنگره ی بین المللی ریاضیات در سال ۱۸۹۷ در کشور سوییس برگزار شد.

میرزا خانی که از برندگان دو دوره المپیاد جهانی ریاضی بوده است،تدریس در دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشگاه پرینستون رادر کارنامه خو د دارد.

کنگره جهانی ریاضیات سال جاری از روز چهارشنبه، سیزدهم اگوست به مدت یک هفته در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار می شود.

سه ریاضی دان دیگر، ˈآرتور آویلاˈ از برزیل، ˈمنجول بارگاواˈ نظریه دان اعداد در دانشگاه پرینستون و ˈمارتین هایررˈ از دانشگاه وارویک در بریتانیا برندگان دیگر امسال هستند.

ˈاینگرید دوبشیˈ رییس اتحادیه جهانی ریاضی می گوید: به عنوان یک زن برایم فوق العاده است که می بینم مریم میرزاخانی برنده شده است و تصور اینکه یک زن برنده مهم ترین جایزه ریاضی شود، دیگر عجیب نیست.

مریم میرزاخانی به خاطر تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه رویه های ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها این جایزه را دریافت کرده است.

او پیش از این هم جوایز متعددی در رشته ریاضیات دریافت کرده بود.در سال 2006 مجله ˈ پاپیولار ساینسˈ او را به عنوان یکی از 10 نابغه آمریکای شمالی معرفی کرد.

مدال فیلدز به یاد ˈجان چارلز فیلدزˈ ریاضی دان کانادایی پایه گذاری شد و همراه با یک جایزه نقدی به مبلغ 15 هزار دلار کانادا اعطا می شود.

این جایزه اولین بار در سال 1936 به دو ریاضی دان فنلاندی و آمریکایی داده شد.

 

 



تاريخ : 17 / 12 / 1392برچسب:, | 12:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان شناخته شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از مهر، Web of knowledge سایت یک مرجع معتبر علمی بین المللی Essential Science Indicators است که هر دوماه یکبار اطلاعات آن روزآمد می‌شود.

این سایت همه ساله با ارزیابی و بررسی تحقیقات انجام شده و مقالات علمی منتشر شده از سوی دانشمندان کشورهای مختلف دنیا و امتیازدهی به سطح علمی و فعالیت آنان ، دانشمندان برتر جهان را انتخاب و معرفی می کند.

این مرجع علمی که دانشمندان فعال در علوم پزشکی را در فاصله ده ‌ساله شناسایی می کند ، نام دکتر رسول دیناروند دانشمند برجسته ایرانی را بر اساس نتایج فوریه 2014 نظام رتبه‌بندی بین المللی  ESI جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار داده است.

 

دکتر رسول دیناروند
 

سوابق علمی دکتر دیناروند:

دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1367-MSc از دپارتمان داروسازی دانشگاه منچستر انگلستان در سال 1369-PhD از دپارتمان داروسازی دانشگاه منچستر انگلستان در سال 1373- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1369 تاکنون بوده و سمت هایی چون استاد فارماسیوتیکس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ریاست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ریاست مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود داشته است.

وی همچنین پژوهش هایی نیزدر زمینه های نانومدیسین، سامانه های داروسازی پلیمری ، سیاست، مدیریت و اقتصاد دارو انجام داده و انتشاراتی نیز داشته است که عبارتند از سه جلد کتاب، دوفصل کتاب در انتشارات بین المللی، بیش از 160 مقاله معتبر بین المللی، ثبت بیش از 10 اختراع داخلی، ثبت 4 پتنت بین المللی (US patetnt).

معیار ورود به فهرست دانشمندان یک درصد برتر در هر گرایش علمی، کسب تعداد معین ارجاع به مقالات منتشر شده در پایگاه اطلاعات علمی Web of science براساس آستانه های مشخص شده برای هر گرایش علمی است.

 



تاريخ : 20 / 10 / 1392برچسب:, | 1:54 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

"کشند سرخ" پدیده‌ای است که طی آن شکوفایی انفجاری جلبکی در آب دریا رخ می‌دهد، این جلبک‌ها در بیشتر مواقع حاوی فیتو پلانکتون‌‌هایی هستند که تراکم بالای آنها در منطقه باعث تغییر رنگ آب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز  به نقل از خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ عکس‌های ماهواره‌ای نشان از نزدیک شدن مجدد کشند سرخ به خلیج فارس دارند اما این اتفاق چه تاثیری بر زندگی ساکنان این مناطق می‌گذارد؟

حاشیه خلیج فارس و مناطق جنوبی ایران برای تامین آب شرب خود از تاسیسات آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند. برای مثال، تعدادی از بزرگ‌ترین تاسیسات آب شیرین‌کن دنیا در سواحل امارات قرار دارند که سالیانه حدود 115 میلیارد گالن آب آشامیدنی را برای بیش از 550 هزار نفر از ساکنان دوبی فراهم می‌آورند. اما طی دهه‌های اخیر این تاسیسات بارها مجبور شده‌اند به دلیل بروز اختلالی غیر منتظره تولید خود را کند یا متوقف کنند.

کشند سرخ پدیده‌ای است که طی آن شکوفایی انفجاری جلبکی در آب دریا رخ می‌دهد. این جلبک‌ها در بیشتر مواقع حاوی فیتو پلانکتون‌ هایی هستند که تراکم بالای آنها در منطقه باعث تغییر رنگ آب می‌شود. برخی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند یا باعث فزونی اکسیژن تک اتمی محلول در آب می‌شوند که هر دو مورد به تخریب آبشش ماهی‌ها منجر می‌شود. همچنین باکتری‌های تجزیه کننده‌ای که از بقایای فیتوپلاکتون‌های مرده تغذیه می‌کنند، اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار کمبود شدید اکسیژن شده، در نهایت به خفگی و مرگ آنها می‌انجامد.

درسال‌های اخیر فزونی پدیده کشند سرخ در خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران زده ‌است. علاوه بر آن، این جلبک‌ها باعث گرفتگی لوله‌ها و فیلترهای آب شیرین‌کن‌ها می‌شوند. برای هشدار در خصوص حمله قریب الوقوع جلبکی، برخی از کشورها از سال 2012 / 1391 اقدام به دریافت مشاوره از داده‌های یکی از پروژه‌های آژانس فضایی اروپا (اسا) گرفته‌اند.

برخی از ماهواره‌های پایش زمینی مجهز به نرم‌افزاری هستند که سطح آب را به دنبال کلروفیل جلبک اسکن می‌کند، رخدادی که بر اساس شدت رنگ قرمز موجود در عکس آشکار می‌شود. زمانی‌که ماهواره عبوری عکسی از شکوفایی جلبکی می‌گیرد، مسئولان دولتی هشداری برای تاسیسات آب شیرین‌کنی ارسال می‌کنند. پس از آن مسئولان کارخانه تنها چند روز وقت دارند تا تصمیمات لازم را در خصوص ادامه کار و میزان تولید اتخاذ نمایند.

 

 

 

 



پایگاه خبری عقاب نیوز :

این پردیس در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو دارد.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا روستا آزاد با بیان اینکه این پردیس فعالیت خود را به طور غیر رسمی از سال گذشته آغاز کرده است، گفت: سال گذشته دفتر گسترش وزارت علوم از ما خواست که دوره‌های کارشناسی پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه را به تهران منتقل کنیم، بنابراین این پردیس علوم و فناوری در مهرماه و بهمن ماه گذشته و مهرماه امسال با نام پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه در مقاطع مختلف پذیرش دانشجو داشت.
 
وی با بیان اینکه این پردیس در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو دارد، افزود: دانشجویانی که در این مدت جذب شده‌اند، دانشجویان بسیار خوب و قوی و با معدل بالا در مقطع قبلی هستند.
 

به گفته رئیس دانشگاه صنعتی  شریف، پردیس علوم و فناوری این دانشگاه از بهمن‌ماه امسال با نام اصلی خود و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.



تاريخ : 12 / 6 / 1392برچسب:, | 6:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 پایگاه خبری عقاب نیوز :

12 شهریورماه مصادف است با بیست و یکمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد استاد محمود حسابی، پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه‌گذار نخستین دانشگاه کشور که عمر پربار خود را خالصانه وقف ترویج دانش و اعتلای علمی کشور کرد.

 

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زنده‌یاد دکتر حسابی بی‌شک یکی از موثرترین خدمتگزاران علم و فرهنگ ایران در عصر حاضر و از پیشگامان رواج دانش جدید و ایجاد نهادهای علمی نوین در کشور به شمار می‌رود که خالصانه کمر به آبادانی ایران بست و در شرایطی که می‌توانست به بالاترین سطوح علمی جهان در رشته فیزیک نایل شود با شوق خدمت به کشور موقعیت‌ مناسب علمی خود در بزرگترین دانشگاه‌های جهان رها کرد و به ایران بازگشت و با پایه‌گذاری و مشارکت در ایجاد بزرگترین نهادهای علمی، آموزشی و اجرایی کشور نقشی بی‌بدیل و تاریخی در مسیر توسعه علمی ایران ایفا کرد.

 

مرحوم دکتر حسابی که در اوایل اسفندماه 1281 هجری شمسی در خانواده‌ای «تفرشی» به دنیا آمد به دلیل شرایط خاص خانوادگی این امکان یافت که به رغم مشکلات و تنگناهای مالی خانواده تحصیلات خود را در مدارس و دانشگاه‌های امروزی لبنان و فرانسه پشت سر بگذارد و در نخستین سال‌های جوانی به دریافت مدارج مختلف علمی از جمله دانشنامه دکتری فیزیک با درجه عالی از دانشگاه «سوربن» فرانسه نایل شود.

 

حسابی چند سال بعد برای تکمیل نظریه‌ای که در زمینه فیزیک ذرات داشت به آمریکا رفت و مدتی در دانشگاه‌های پرینستون و شیکاگو به فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه پرداخت.

 

دکتر حسابی علی رغم علاقه شدیدی که به فیزیک و فعالیت‌های تحقیقاتی داشت و با وجود موقعیت مناسبی که برای کار و تحقیق در بهترین و مجهزترین دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های روز دنیا داشت، به ایران بازگشت آن هم در شرایطی که در محیط استبدادزده و عقب‌مانده آن روز هیچ جایگاه درخوری برای اشتغال یک دانش‌آموخته عالی فیزیک وجود نداشت.

 

حسابی با این حال این بخت را پیدا کرد که با همراهی جمعی از رجال فرهیخته آن روزگار، زمامداران بی‌سواد اما شیفته مظاهر تمدن غرب را به ایجاد دانشگاه در کشور متقاعد کند و به این ترتیب در سال 1313 دانشگاه تهران به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی امروزی در کشور آغاز به کار کرد.

 

دکتر حسابی حدود نیم قرن یعنی تا آخرین سال‌های حیات خود ارتباط علمی خود را با دانشگاه تهران به عنوان استاد حفظ کرد که ثمره آن تربیت چندین نسل از اساتید و دانش‌آموختگان علوم و مهندسی در کشور است.

 

وی در کنار تدریس و فعالیت‌های آموزشی نقشی استثنایی در پایه‌گذاری بسیاری از فعالیت‌ها و مراکز علمی و اجرایی کشور ایفا کرد.

 

از جمله دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی استاد مواردی همچون انجام اولین نقشه‌برداری علمی، فنی و مهندسی کشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس - بندر لنگه به بوشهر) (سال 1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن (سال 1307)، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آن ( 1307)، ساخت نخستین رادیو در کشور (1307)، تاسیس دانشسرای عالی و تدریس در آن ( 1308)، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه‌اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام « بیمارستان گوهرشاد» (به یاد مادر گرامیشان) (1312)، مأموریت وزارت راه برای ساخت راه تهران به شمشک جهت معادن ذغال سنگ (1312)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (1313) و ریاست آن دانشکده تا سال 1315 و تدریس در آن، تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از 1321 تا 1327 و از 1330 تا 1336 و تدریس در گروه فیزیک آن دانشکده تا واپسین روزهای عمر، ‌تأسیس مرکز عدسی‌سازی - دیدگانی - اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق، ریاست اولین هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، تصدی وزارت فرهنگ در کابینه مرحوم دکتر مصدق، ‌پایه‌گذاری مدارس عشایری و تأسیس نخستین مدرسه‌ عشایری ایران (1330)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران در قرارداد سنتو (باکت بغداد) در مجلس، پایه‌گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (1330) ، پایه‌گذاری مرکز تحقیقات و رآکتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیأت دایمی کمیته‌ی بین‌المللی هسته‌یی ( 1330 - 1349) ، تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ( 1333)، ‌تأسیس نخستین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز ( 1335)، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (1338) ، تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضویت دایمی کمیته بین‌المللی فضا (1360)، تأسیس انجمن موسیقی ایران، تاسیس و عضویت پیوسته فرهنگستان زبان ایران از ( 1349) تا واپسین روزهای فعالیت آن دانشمند فقید ذکر شده است.

استاد حسابی بی‌شک یکی از بزرگترین چهره‌های علمی معاصر کشور است که توانست در مقطعی تاریخی از توسعه کشور به مدد همت والا، نوجویی و عشق سرشار خود به پیشرفت و آبادانی میهن، نقشی بی‌بدیل در عرصه دانش و فرهنگ کشور ایفا کند که البته سعادت گام بر داشتن در این راه بزرگ را با چشم‌پوشی از بسیاری امتیازات و فرصت‌های درخشان پیشرفت علمی و مادی به دست آورد.

اگرچه برخی تعابیر مبالغه آمیز و داستان بافی ها و خاطره سازی‌ها درباره جایگاه علمی دکتر حسابی در رشته فیزیک و مراودات او با دانشمندان بزرگ هم عصرش، غبارهایی از افراط و و تفریط را پیرامون او برانگیخته است اما اندک تاملی در سوابق و خدمات درخشان این دانشمند متعهد که همگان بر نقش تاریخی و سازنده او در پیشرفت علمی ایران اذعان دارند، چنان تصویری باشکوه و ستودنی از مرحوم دکتر حسابی ترسیم می‌کند که هیچ غباری نمی تواند آن را کم رنگ کند.

دکتر حسابی سرانجام پس از نود سال عمر پر بار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12 شهریورماه 1371 به دنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره استاد بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی - شهر دانشگاهی تفرش - قرار دارد.



تاريخ : 23 / 5 / 1392برچسب:, | 8:8 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

نتایج تحقیقات جدید روی حیوانات نشان می دهد که تجارب نزدیک به مرگ به واسطه یک نوسان گرمایش الکتریکی در مغز درحال مرگ شکل می گیرد.

به گزارش عقاب نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در این تحقیق موشهایی که قلبشان متوقف شد دچار یک نوسان در امواج مغزی مرتبط با هوشیاری شدند.

نتایج این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

محققان فعالیت مغزی حیوانات را روی دستگاه های الکترونگار مغزی اندازه گیری کردند.

جیمو بورججین عصب شناس دانشگاه میشیگان در ان اربور گفت: آنچه که حیوانات به عنوان یک نور سفید یا یک تونل نور مشاهده می کنند را می توانیم بشناسیم.

سایر کارشناسان توافق کرده اند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که مشخص شود این تحقیق را چگونه می توان برای تجارب نزدیک به مرگ در انسانها به کار برد.

دکتر سام پرنیا محقق ایرانی و یکی از متخصصین برجسته در مطالعات علمی مربوط به مرگ و تجربه نزدیک مرگ که عضوی از این تحقیقات نبود گفت: راهی وجود ندارد تا مشخص شود که موشها هنگامی که قلبشان متوقف می شود چه تجربه ای داشته اند، سایر تحقیقات در انسانها و سگهای درحال مرگ هیچ فعالیت در امواج مغزی مشاهده نشده بود، مسئله ای که محققان در این تحقیق جدید نیز آن را تصدیق کردند.

حدود 5 درصد از بیماران درحال مرگ و 10 درصد از بیماران حمله قلبی تجارب نزدیک به مرگ خود را توصیف کرده اند. این تجارب اغلب عناصر مشابهی دارد، چون احساس حضور خارج از بدن، رفتن به داخل یک تونل یا یک رودخانه به سمت نور گرم، دیدن عزیزان از دست رفته و شنیدن این جمله که هنوز وقت رفتن نیست. تحقیقات پیشین نشان می دهد که تجارب نزدیک به مرگ شفاف تر از زندگی حقیقی است.

دانشمندان به شدت درباره منبع این تجارب اختلاف نظر دارند. برخی استدلال می کنند که تجارب نزدیک به مرگ نشان دهنده وجود بهشت یا دوگانگی بین جسم و ذهن است و برخی دیگر مدعی شده اند که این رویداد به واسطه سیل ورود مواد شیمیایی در مغز درحال مرگ شکل می گیرد.

جیمو بورججین و همکارانش به منظور طبقه بندی این موضوع 9 موش را بررسی کرده اند. آنها برای موشها حمله قلبی ایجاد کردند، درحالی که دستگاه های الکترونگار مغز این حیوانات را بررسی می کرد، پس از آن دانشمندان فعالیت الکتریکی مغز این حیوانات را اندازه گیری کردند.

حدود 30 ثانیه پس از آنکه قلب موشها متوقف شد، همه حیوانات امواج مغزی همگام شده ای داشتند که ویژگی مغز هوشیار است. موشهایی که با مونوکسید کربن دچار احتناق شده بودند نیز الگوهای مشابهی از فعالیت مغزی داشتند.

بورججین گفت: قشر بصری موشها که تصاویر را پردازش می کند به شدت فعال بود شاید این امر علتی برای این موضوع باشد که چرا تجارب نزدیک به مرگ اینقدر شفاف و زنده هستند. در مغز تمام موشها نشانه هایی از هوشیاری عصبی در هنگام تجربه نزدیک به مرگ وجود دارد، نشانه هایی که در مقایسه با حالت هوشیاری بسیار بالاتر بودند.

این تیم از محققان اعتقاد دارند که این نوسان الکتریکی شاید مکانیسمی باشد که مغز برای رهایی خود از افت گلوکز و اکسیژن استفاده می کند. اگرچه ممکن است این مسئله درباره حیواناتی که دچار حمله قلبی شده اند توضیح مناسبی نباشد اما بورججین تصور می کند که این مکانیسم هوشیاری یا ابرهوشیاری را در وضعیتهایی که کمتر بحرانی هستند، تحریک می کند.

پرنیا اظهار داشت که جریان یافتن اکسیژن متوقف می شود، کلسیم به سلولهای مغزی درحالی که مرده اند وارد می شود و این حالت شاید توضیح دهنده فعالیت الکتریکی باشد که محققان مشاهده کرده اند.

وی افزود: در نهایت این تحقیق توضیح نمی دهد که چرا مردم می توانند آنچه دقایقی پس از متوقف شدن مغزشان و آغاز عملیات احیای قلبی شکل می گیرد را بازگو کنند. تا زمانی که محققان به صورت سیستماتیک امواج مغزی بیماران حمله قلبی و افرادی که دارای تجربه نزدیک به مرگ بوده اند با افرادی که این تجربه را نداشته اند مقایسه نکنند نمی توان گفت که در این تجارب به واقع چه اتفاقی رخ می دهد.



تاريخ : 16 / 5 / 1392برچسب:رویت ,هلال,عقاب نیوز, | 5:30 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در بحبوحه رؤيت پذير بودن و نبودن هلال ماه شوال در عصر امروز شايعاتي جالب به گوش ما رسيد كه صحبت كردن از آن خالي از لطف نيست!

علي ابراهيمي سراجي، عضو ستاد استهلال هلال ماه دفتر مقام معظم رهبري در گفتگو با  خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: با سي روزه شدن ماه شعبان اغلب افراد جامعه به اين باورند كه نبايد ماه بعدي 30 روز شود و بايد رمضان را 29 روزه پايان داد و در ميان مردم شنيديم كه دو ماه قمري پشت سر هم 30 روز نبايد باشد بلكه بايد يكي 29 روزه و ديگري 30 روزه شود.

وي در خصوص اشتباه بودن اين تصور تأكيد كرد: ماه هاي قمري بر اساس چرخش ماه به دور زمين و رؤيت پذيري آن مشخص مي شود كه اين ماه ها در برخي موارد 29 روز و برخي 30 روزه است.

ابراهيمي سراجي عنوان كرد: ما مي توانيم در ماه هاي قمري چهار ماه پشت سر هم 30 روز و سه ماه پشت سر هم 29 روز داشته باشيم و اگر كسي كمي شك داشته باشد، مي تواند به تقويم رجوع كرده و به درستي اين موضوع پي ببرند.



تاريخ : 16 / 5 / 1392برچسب:, | 9:14 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :


پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر/ علمی فراخوان نام نویسی در کنفرانس علمی آنمی در بارداری آغاز شد.
وقتی که خون به اندازه کافی هموگلوبین نداشته باشد آنمی اتفاق می افتد .
دبیر این کنفرانس گفت: تعریف آنمی و انواع آن ، اندکس های خونی مرتبط با آنمی، تغییرات فیزیولوژیک خونی در بارداری، تأثیر متقابل آنمی و بارداری در یکدیگر، راههای تشخیص آنمی و پیشگیری از آنمی در بارداری و مراقبت و درمان زنان باردار مبتلا به آنمی از محورهای این همایش است.
خانم سجادنیا با بیان اینکه این کنفرانس ظرفیت نام نویسی 100 پژوهشگر را دارد، افزود:پژوهشگران برای ثبت نام به نشانی اینترنتی http://www.ircme.ir/App_Web/(Guest)/Default.aspx?CenterID=37 مراجعه کنند.
وی گفت : نام نویسی این کنفرانس تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.
کنفرانس علمی آنمی در بارداری را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 23 مرداد برگزار می کند.



تاريخ : 4 / 4 / 1392برچسب:, | 10:35 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

دانشمندان شیوه نوینی برای عبور صدا از دیوارها ابداع کرده اند.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، این شیوه که توسط دانشمندان کره جنوبی ارائه شده  شامل حفاری حفره های بسیار ریزی در دیوار و سپس پوشش دقیق آنها با ورقه های نازک پلاستیک است.

این مطالعه جدید بر اساس تحقیقات پیشین گروه دیگری از محققان در سال 1998 انجام شده است. در آن سال دانش پژوهان کشف کردند حفره های ایجاد شده در ورقه های فلزی که بسیار کوچکتر از طول موج نور تابیده شده به آنهاست امکان عبور نور بیشتر از حد انتظار را می دهد؛ خاصیتی که به انتقال اوپتیکی فوق العاده موسوم شد.

تحقیقات بعدی نشان داد این اصل در مورد امواج صوتی به کار گرفته نشده است چرا که بخش های سخت این مانع بخش عمده صوت را منعکس می کند.

"جونگ جین پارک" از دانشگاه "یون سی" در سئول و همکارانش می گویند با تغییر جنبه های خاصی از این مانع، می توان موجب عبور صدا از دیوار شد.

آنها چندین حفره ( حفره های دارای قطر 10 میلی متری) را در تکه های فلزی دارای ضخامت پنج میلی متری ایجاد کردند. سپس یک اسپیکر را در یک سوی دیوار و یک میکروفون را در سوی دیگر تعبیه کردند.

این پژوهشگران دریافتند ایجاد این حفره ها، هیچ صدایی را عبور نمی دهد گویی هیچ حفره ای اصلا در آن ایجاد نشده است. سپس آن ها یک سوی دیوار را با غشای نازک پلاستیکی پوشاندند.

پس از آنکه دوباره صدا اعمال شد، محققان کشف کردند اضافه کردن این غشا اجازه داد تا صدای بیشتری ازدیوار عبور کند - به طور متوسط 80 درصد بیشتر- یعنی گویی اصلا دیواری وجود ندارد.

وقتی صدا به این حفره ها می رسد غشای به کار رفته مقاومت صفر از خود نشان داده و امکان عبور صوت فراهم می شود.

در فرکانس بازآوایی غشا (1200 هرتز) هوا از این حفره ها عبور می کند گویی هیچ توده ای مانع عبور آن نمی شود. همین امر امکان می دهد امواج صوت نیز به سرعت از آنها بگذرد.

صوت در زمان عبور از این حفره ها متمرکز می شود این امر حاکی از آن است که این شیوه می تواند به عنوان راهی برای بزرگ سازی سیگنال های کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.



تاريخ : 14 / 3 / 1392برچسب:, | 8:39 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

جایزه علمی یونسکو (جایزه دانشمندان جوان برنامه انسان و کره مسکون") به خانم عطیه کاظمی مجرد از ایران تعلق گرفت.
به گزارش مشرق، دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران در گفت وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت این جایزه به طرح تحقیقاتی خانم کاظمی مجرد در حوزه توسعه پایدار در ذخیره گاههای زیست کره از طریق ارتقا خدمات اکوسیستم اختصاص یافته است.

محمدرضا سعید ابادی افزود: در پنج سال اخیر حضور پژوهشگران جوان کشورمان در رقابتهای علمی یونسکو چشمگیر بوده است و جوانان محقق و پژوهشگر ایرانی در مدت یادشده موفق شدند ۱۲ جایزه علمی از یونسکو دریافت کنند.

ذخیره گاه های زیست کره مناطقی هستند که از طریق برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ثبت می شوند و در آنها تلاش می شود تا راهکارهای ابتکاری برای حل مسائل حفاظت، اکولوژی و توسعه پایدار بکار گرفته شود.

تا به امروز ۶۲۱ ذخیره گاه زیست کره در ۱۱۷ کشور جهان به ثبت رسیده اند.

سازمان یونسکو در راستای تشویق پژوهشگران جوان برای کار در زمینه های اکوسیستم (زیست بوم)، منابع طبیعی و تنوع زیستی از سال ۱۳۶۸، هر ساله برنامه انسان و کره مسکون جوایزی را تا سقف پنج هزار دلار اعطاء کرده است.

همزمان با خانم کاظمی مجرد پژوهشگران جوانی از اسپانیا - ساحل عاج - مکزیک - هند و افریقای جنوبی موفق به دریافت جایزه یونسکو در زمینه های اکوسیستم (زیست بوم)، منابع طبیعی و تنوع زیستی شدند.

اسامی برندگان "جایزه دانشمندان جوان برنامه انسان و کره مسکون" و جایزه میشل باتیس به وسیله شورای بین المللی هماهنگی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) اخیرا در مقر یونسکو اعلام شد.



تاريخ : 12 / 2 / 1392برچسب:, | 9:45 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد 92 گفت: در این آزمون بین 110 تا 115 هزار نفر پذیرفته خواهند شد.

به گزارش مهر، ابراهیم خدایی اضافه کرد: تا صبح امروز در پرتال سازمان سنجش تعداد 90 هزار ظرفیت پذیرش دانشجویانی کارشناسی ارشد از سوی دانشگاهها اعلام شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این ظرفیتها نیز خارج از پرتال اعلام شده اند، ادامه داد: با احتساب نزدیک به 20 هزار دانشجوی استعداد درخشان و پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت، پیش بینی می شود بین 110 تا 115 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی آینده پذیرفته شوند.

رئیس سازمان سنجش یادآوری کرد که دانشگاهها می توانند هر سال نزدیک به 20 درصد دانشجوی استعداد درخشان بپذیرند.

وی درباره زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد، اظهار داشت: نتایج اولیه این آزمون شامل کارنامه 22اردیبهشت اعلام می شود.

خدایی افزود: فرایند انتخاب رشته نیز بین روزهای 24 تا 28 ماه جاری صورت می گیرد.



تاريخ : 24 / 10 / 1391برچسب:, | 5:25 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

گروه علمي و فناوري: پژوهش جدید دانشگاه چارلز در پراگ نشان داده که انسانهایی با چشمان قهوه‌ای از چشم آبی‌ها قابل اعتمادترند.
چرا چشم قهوه‌ای‌ها قابل اعتمادترند؟
در این پژوهش تصویر ۴۰ زن و ۴۰ مرد چشم قهوه‌ای و چشم‌آبی برای قضاوت در مورد میزان قابل اعتماد بودن، جذابیت و تسلط آنها در برابر شرکت‌کنندگان قرار گرفت که نتایج نشان داد از نظر شرکت‌کنندگان افراد چشم‌قهوه‌ای قابل اعتمادترند.این در حالیست که هنگام نشان دادن تصاویر همان افراد چشم‌قهوه‌ای که رنگ چشمانشان این بار بصورت مصنوعی، آبی شده بود، شرکت‌کنندگان میزان قابل اعتماد بودن آنها را برابر تشخیص دادند.
این پژوهش نشان داده که کلید قابل اعتماد بودن در ویژگی‌های مشترک چهره افراد دارای چشم قهوه‌ای بوده و ارتباطی به رنگ چشم آنها ندارد.برای مثال مردان دارای چشم قهوه‌ای از چهره‌های گردتر و چانه وسیعتر، دهان عریض‌تر با گوشه‌های رو به بالا، چشمان بزرگتر و ابروهای نزدیک به هم برخوردارند که مردانه‌تر و از این رو قابل اطمینان‌تر محسوب می‌شوند.
در مقابل، مردان دارای چشمان آبی بیشتر از ویژگیهای صوری مانند چشمان کوچکتر و دهانی با گوشه‌های رو به پایین برخوردارند که ظاهری حیله‌گر به آنها می‌دهد.زنان دارای چشمان قهوه‌ای نیز مورد اعتماد بیشتری نسبت به چشم‌آبی‌های جنس خود بودند اما تفاوت آنها به چشمگیری مردان نبود.
این پژوهش که در مجله PLOS ONE منتشر شده، چنین نتیجه‌گیری کرده که اگرچه چهره‌هایی با چشم قهوه‌ای از قضاوت خوش‌بینانه‌تر مخاطب، در مقایسه با چشم آبی‌ها برخوردارند، بخودی خود این رنگ چشم نیست که باعث برداشت قابل اعتماد بودن آنها شده، بلکه ویژگیهای صوری است که در این افراد بیشتر دیده می‌شود.



تاريخ : 26 / 9 / 1391برچسب:ناسا,پایان ,جهان,عقاب نیوز,, | 5:4 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

هفته‌هاست که شایعات مربوط به پایان جهان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲، دهان به دهان می‌چرخد و اسباب نگرانی باورمندان به عقاید خرافی را فراهم کرده است. در این میان، هرچند مروجان این افکار در پی آنند تا بر ادعاهای خود رنگی از دانش بزنند، ناسا در یک رشته پرسش‌‌ها و پاسخ‌هایی، این افکار را رد کرده است.
کد خبر: ۲۹۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
هفته‌هاست که شایعات مربوط به پایان جهان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲، دهان به دهان می‌چرخد و اسباب نگرانی باورمندان به عقاید خرافی را فراهم کرده است. در این میان، هرچند مروجان این افکار در پی آنند تا بر ادعاهای خود رنگی از دانش بزنند، ناسا در یک رشته پرسش‌‌ها و پاسخ‌هایی، این افکار را رد کرده است.

به گزارش «تابناک»، با افزایش حجم شایعات مربوط به پایان جهان در سال ۲۰۱۲، مروجان این شایعات، تنها به این که چنین چیزی در پیشگویی‌های «نوستر آداموس» و قوم «مایا» آمده، بسنده نکرده و در پی منتسب کردن آن به منابع علمی، به ویژه ناسا برآمدند. همین امر، این سازمان را بر آن داشته تا در پایگاه اینترنتی خود، مهم‌ترین پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ و نیز پاسخ به آن‌ها را منتشر نمایند.

متن این پرسش‌‌ و پاسخ‌ها به شرح زیر است:

پرسش: منشأ این پیش‌بینی که جهان در سال ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد، چیست؟

پاسخ: این داستان با این ادعا آغاز شد که «نیبیرو» (سیاره‌ای که گفته می‌شود به وسیله سومری‌ها کشف شده) در حال حرکت به سوی زمین است. این واقعه در آغاز برای ماه می ۲۰۰۳ پیش بینی شده بود؛ اما هنگامی که هیچ اتفاقی رخ نداد، تاریخ آن به دسامبر ۲۰۱۲ منتقل و به پایان یکی از سه چرخه تقویم باستانی مایا‌ها در انقلاب زمستانی ۲۰۱۲ ارتباط داده شد. به این ترتیب، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ تاریخ «آخرالزمان» معرفی شد.

پرسش: آیا تقویم مایا‌ها در دسامبر ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد؟

پاسخ: همان گونه که تقویم روی دیوار آشپزخانه شما، پس از ۳۱ دسامبر (پایان سال میلادی) پایان نمی‌یابد، تقویم مایا‌ها نیز در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان نمی‌رسد. این تاریخ، مربوط به پایان دوره تاریخی طولانی مایاهاست و سپس همان گونه که تقویم شما از یکم ژانویه بار دیگر آغاز می‌شود، دوره تاریخی طولانی دیگری در تقویم مایا‌ها آغاز خواهد شد.

پرسش: آیا ناسا در فاصله ۲۳ تا ۲۵ دسامبر برای زمین «تاریکی مطلق» پیش‌بینی می‌کند؟

پاسخ: قطعاً خیر. نه ناسا و نه هیچ سازمان علمی دیگری چنین خاموشی را پیش‌بینی نمی‌کند. گزارش‌های نادرست از این موضوع، ادعا می‌کنند که گونه‌ای «هم ترازی کیهانی» موجب چنین خاموشی می‌شود؛ اما چنین هم‌ترازی وجود ندارد. برخی نسخه‌های این شایعه، به یک پیام آماده‌سازی شرایط اضطراری از سوی «چارلز بولدن»، مدیر ناسا اشاره می‌کنند. این صرفاً پیامی برای تشویق مردم جهت آماده‌سازی در شرایط اضطراری است که به عنوان بخشی از کمپین آماده‌سازی گسترده از سوی حکومت، فرستاده شده است. این پیام هرگز به یک خاموشی اشاره ندارد.

پرسش: آیا سیارات می‌توانند به گونه‌ای هم تراز شوند که بر زمین اثر بگذارد؟

پاسخ: هیچ هم‌ترازی سیاره‌ای در چند دهه آتی رخ نخواهد داد و حتی اگر چنین هم شود، تأثیر آن‌ها بر کره زمین قابل چشم‌پوشی است؛ برای نمونه، یک هم‌ترازی بزرگ در سال ۱۹۶۲ و دو هم‌ترازی دیگر نیز در ۱۹۸۲ و ۲۰۰۰ اتفاق افتادند. هر دسامبر، زمین و خورشید با مرکز تقریبی کهکشان راه شیری هم تراز می‌شوند؛ اما این واقعه‌ای سالیانه است که دارای هیچ گونه پیامدی نیست.

پرسش: آیا سیاره «کوته قهوه‌ای» به نام «نیبیرو» یا «سیاره ناشناخته» و یا «اریس» وجود دارد که با نزدیک شدن به زمین، در حال تهدید سیاره ما به نابودی گسترده باشد؟

پاسخ: نیبیرو و دیگر داستان‌ها درباره سیارات سرکش، یک نیرنگ اینترنتی هستند. هیچ پایه و اساس حقیقی برای این ادعا‌ها وجود ندارد. اگر نیبیرو یا یک سیاره ناشناخته واقعی در حال حرکت برای برخورد با زمین در سال ۲۰۱۲ بود، ستاره‌‌شناسان باید دست‌کم از ده سال پیش آن را ردگیری می‌کردند و چنین سیاره‌ای هم اکنون با چشم غیرمسلح تشخیص داده می‌شد. اریس واقعی است؛ اما این یک سیاره کوتوله شبیه پلوتون است که بیرون از منظومه شمسی باقی خواهد ماند. نزدیک‌ترین فاصله‌ای که این سیاره می‌تواند با زمین پیدا کند، نزدیک چهار میلیارد مایل است.

پرسش: نظریه تغییر جهت قطب‌های زمین چیست؟ آیا این درست است که پوسته زمین تا چند روز یا حتی چند ساعت، چرخشی به سمت هسته خواهد داشت؟

پاسخ: واژگونی یا چرخش مدار زمین ناممکن است. حرکت آرام قاره‌ها وجود دارد (مثلاً «آنتارکتیکا» چند صد میلیون سال پیش نزدیک خط استوا بود)، اما این ربطی به ادعا‌ها درباره واژگونی قطب‌های گردشی ندارد. با این حال، برخی وب‌سایت‌ها، افراد ساده‌دل را گمراه می‌کنند. آن‌ها مدعی وجود یک رابطه میان چرخش و قطبیت مغناطیسی زمین هستند که غیرمنظم تغییر می‌یابد و واژگونی مغناطیسی به طور متوسط هر چهارصد هزار سال یک بار رخ می‌دهد. تا آنجایی که ما می‌دانیم، این واژگونی مغناطیسی هیچ آسیبی به حیات در زمین وارد نمی‌کند. دانشمندان بر این باورند که وقوع یک واژگونی مغناطیسی تا چند هزار سال آینده غیرمحتمل است.

پرسش: آیا زمین در سال ۲۰۱۲ با خطر برخورد یک شهاب سنگ روبه‌روست؟

پاسخ: زمین همواره در معرض تأثیرات ستاره‌های دنباله‌دار و شهاب‌های آسمانی بوده، ولی یک اصابت بزرگ، واقعه‌ای بسیار نادر بوده است. آخرین مورد از این دست، ۶۵ میلیون سال پیش رخ داد که به نابودی دایناسور‌ها منجر شد. امروزه، ستاره‌‌شناسان ناسا در حال انجام پژوهشی با نام «پایش محافظت فضایی» هستند تا هر ستاره دنباله دار نزدیک زمین را، بسیار پیش از برخورد، شناسایی کند. همه این کار‌ها آشکار و در پرتو کشفیاتی انجام می‌گیرد که روزانه در وب‌سایت «دفتر برنامه اشیای نزدیک زمین ناسا» منتشر می‌شود. به این ترتیب، شما خود می‌توانید به روشنی ببینید که برخورد هیچ شیئی با زمین در سال ۲۰۱۲ پیش بینی نشده است.

پرسش: دانشمندان ناسا چه احساسی نسبت به ادعاهای پایان جهان در سال ۲۰۱۲ دارند؟

پاسخ: در همه ادعاهایی که درباره فاجعه و یا تغییر بزرگ در ۲۰۱۲ مطرح می‌شود، جایگاه علم کجاست؟ چه شواهدی وجود دارد؟ در حقیقت هیچ شواهدی در این زمینه نیست و درباره همه این اظهارات افسانه‌ای ـ خواه در کتاب‌ها آمده باشد یا فیلم‌ها، مستند‌ها و یا اینترنت ـ ما نمی‌توانیم این حقیقت ساده را تغییر دهیم. هیچ شواهد معتبری برای هیچ یک از اظهارات مطرح در حمایت از رخدادهای غیرمعمول در دسامبر ۲۰۱۲ وجود ندارد.

پرسش: آیا خطری از جانب یک توفان بزرگ خورشیدی در سال ۲۰۱۲ هست؟

پاسخ: فعالیت خورشیدی، یک چرخه معمول دارد که نقطه اوج آن، هر یازده سال یک بار است. در نزدیکی این نقاط اوج، اشعه‌های خورشیدی می‌توانند موجب برخی اختلالات در ارتباطات ماهواره‌ای شوند؛ هرچند مهندسان آموخته‌اند، چگونه دستگاه‌های الکترونیکی بسازند که در برابر اشعه‌های خورشیدی مقاوم باشد، ولی هیچ خطر خاصی در سال ۲۰۱۲ وجود ندارد. نقطه اوج بعدی خورشیدی در فاصله زمان ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ رخ خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود، یک چرخه خورشیدی متداول باشد که هیچ فرقی با چرخه‌های پیشین در طول تاریخ ندارد.



تاريخ : 17 / 9 / 1391برچسب:آسمان,ایران,شهاب,باران,عقاب نیوز, | 2:41 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

خبرگزاری فارس: بارش شهاب جوزایی از امروز ۱۷ آذر به مدت ۱۰ شب در آسمان ایران قابل رؤیت است.

خبرگزاری فارس: آسمان ایران به مدت 10 شب «شهاب‌باران» می‌شود

احسان خازنی کارشناس علم نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: بارش شهابی جوزایی که هر سال در آبان‌ماه قابل رؤیت است، امسال در آذرماه صورت گرفته که این پدیده از امروز 17 آذر آغاز شده و به مدت 10 روز تا 27 آذر ادامه دارد.

وی افزود: پاییز و زمستان امسال، آسمان جنوبی با حضور کوکب هرمز(مشتری) در مجاورت صورت فلکی شکارچی(جبار) و ستاره پرنور شباهنگ (تشتر یا Sirius) جلوه‌ای بسیار زیبا دارد و از سوی دیگر بارش شهاب جوزایی نیز در کنار این پدیده‌های آسمانی به ترکیب زیباتری تبدیل می‌شود.

خازنی ادامه داد: اوج بارش شهاب جوزایی در نیمه شب 23 آذر قابل مشاهده است که در صورت صاف بودن هوا در آسمان تاریک، 120 مورد در دقیقه پیش‌بینی می‌شود.

گفتنی است، بارش شهاب جوزایی از سمت صورت فلکی جوزا (دو پیکر) به سمت زمین می‌آید، زمانی که جسم دنباله‌داری از کنار زمین عبور کند، سنگ‌های دنباله‌دار آن در مدار زمین باقی می‌ماند و هنگامی که زمین در هنگام عبور خود به دور خورشید وارد مدار این توده سنگی شود، سنگ‌ها به سمت زمین هجوم می‌آورند و ما آنها را به صورت شهاب می‌بینیم.



تاريخ : 29 / 8 / 1391برچسب:, | 8:6 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تیمی از دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که بقدری بر ساعت بدن انسان تاثیر گذاشته که می‌توان از روی آن حتی زمان مرگ احتمالی فرد را تشخیص داد.
 
به گزارش ایسنا، محققان امیدوارند که این یافته‌ها بتواند در نهایت برای تشخیص زمان مصرف موثرتر دارو در بیماران سکته قلبی و مغزی و یا نظارت دقیق‌تر بر بیماران بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
این محققان بصورت اتفاقی زمانی که در حال بررسی پیشرفت بیماری آلزایمر و پارکینسون بودند، موفق به شناسایی این گونه ژنی شدند.
 
آنها به بررسی الگوهای خواب 1200 داوطلب سالم 65 ساله پرداختند که بطور سالانه از لحاظ عصبی و روانی خود را ارزیابی می‌کنند.
 
محققان موفق به شناسایی یک مولکول در نزدیکی ژنی موسوم به «دوره 1» شدند که به عنوان پایه از آدنین(A) یا گوانین(G) برخوردار بود.
 
گونه A با ضریب شش به چهار رایجتر بوده، از این رو از آنجایی انسانها از دو گروه کروموزوم برخوردارند یک انسان ممکن است با 36 درصد شانس برخورداری از دو A، 16 درصد از دو G و 48 درصد از A و G بطور همزمان مواجه باشد.
 
این پژوهش که در سالنامه Neurology منتشر شده، نشان داده است که افراد برخوردار از ژنوتیپ AA بطور طبیعی یک ساعت زودتر از دارندگان ژنوتیپ GG بیدار شده، در حالیکه افراد دارای AG دقیقا در یک زمان میانه از خواب بیدار می‌شوند.
 
آنها همچنین نشان دادند که افراد دارای ژنوتیپ AA یا AG بطور میانگین دقیقا پیش از ساعت 11 ظهر فوت کرده، در حالیکه دارندگان ژنوتیپ GG بیشتر پیش از ساعت 18 درگذشته‌اند.



تاريخ : 29 / 8 / 1391برچسب:, | 6:25 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مونیکا زاپوتوزنی 45 ساله دوقلوهایش را از تخمک هایی به دنیا آورد که آنها را در سن 33 سالگی منجمد ساخته بود.
 
این زوج که سالها تحت درمان لقاح خارج رحمی (IVF) قرار داشتند فکر می کردند هرگز نمی توانند بچه دار شوند.
 
اما مونیکا سال گذشته باردار شد و دوقلوهای ناهمسانش به نام های مرسدس و گوادالوپ در ماه ژانویه و به روش سزارین به دنیا آمدند.
 
علاوه بر این اینکه این تولد بارقه امید را در دل نجات یافتگان از سرطان زنده می کند تا خودشان فرزندی به دنیا آورند.
 
این خبر برای زنانی نیز که مجبورند به خاطر شغلشان دیرتر صاحب فرزند شوند نیز خوشایند خواهد بود.
 
رکورد قبلی متعلق به زنی بود که توانست پس از هفت سال، از تخمک های منجمد شده صاحب فرزند شود.



تاريخ : 22 / 8 / 1391برچسب:, | 5:16 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

 

پایگاه خبری عقاب نیوز



تاريخ : 5 / 8 / 1391برچسب:, | 2:11 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز :


تحقیقات نشان داده است گذراندن وقت در اینترنت به نحوه حفظ کردن اطلاعات در حافظه تاثیر می گذارد.

به گزارش مشرق، دکتر فریبرز نبوت، روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا اینترنت قاتل حافظه است گفت: تحقیقات نشان داده است گذراندن وقت در اینترنت بر نحوه حفظ کردن اطلاعات در حافظه تاثیر می گذارد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: زمانی که همواره با اینترنت سرو کار داشته باشید قادر خواهید بود اطلاعات مورد نیاز خود را هر زمان به راحتی به دست بیاورید.
 
این روانپزشک تصریح کرد: بنابراین هیچ گاه سعی نمی کنید اطلاعات را به حافظه بسپارید  چرا که آنها همیشه در دسترس هستند.

نبوت اظهار داشت: ولی اگر تصور کنید که این اطلاعات قابل دستیابی نیستند و نمی توانید مجددا به آنها دست یابید مطمئنا آنها را حفظ کرده و به خاطر می سپارید.
 
وی خاطر نشان کرد: و به این ترتیب پیش از بیش از حافظه خود استفاده می کنید و در واقع به خاطر نسپردن اطلاعات به علت دسترسی راحت به آنها حافظه را ضعیف می کند.



تاريخ : 8 / 7 / 1391برچسب:, | 2:1 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز :

در بامداد فردا یکشنبه 9 مهرماه، ماه کامل شکل خواهد گرفت.
 
به گزارش مهر، زمانی که ماه به نقطه مقابل زمین نسبت به خورشید می رسد و فاصله زاویه ای ماه و خورشید 180 درجه می شود، تمام قرص ماه روشن به نظر می رسد که به آن بدر (Full Moon) می گویند. 

در ساعت 6:50 فردا یکشنبه 9 مهر ماه کامل شکل خواهد گرفت. در این زمان ماه در مقابل خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و قسمت شرقی قرص ماه توسط اشعه نور خورشید روشن می شود.

بر خلاف زمین، ماه فاقد آب، هوا و میدان مغناطیسی است. بر روی کره ماه دهانه هایی ایجاد شده است که نتیجه اصابت سنگهای آسمانی در اولین روزهای شکل گیری آن است.

در لبه غربی ماه، دهانه ای به قطر 70 کیلومتر قرار گرفته که به افتخار عمر خیام، ریاضیدان، منجم و شاعر فارسی زبان نامگذاری شده است. این دهانه با موقعیت 58 درجه شمالی و 102.1 درجه غربی، در پشت ماه قرار گرفته و بعضی اوقات به دلیل حرکت رخگرد ماه در لبه قمر زمین قرار می‎گیرد.

نام این دهانه در سال 1970 از سوی اتحادیه بین المللی نجوم IAU به تصویب رسید.



تاريخ : 14 / 6 / 1391برچسب:, | 2:15 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز :

معاون فنی مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از فعال شدن سامانه ثبت نام از مردم در برنامه پزشک خانواده به نشانیwww.1590.ir خبر داد.

به گزارش رجانيوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر سید رضا مظهری افزود: اقدام سرپرست خانوار برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده و انتخاب پزشک کافی است و لزومی ندارد تک‌تک اعضای خانوار برای ثبت‌نام اقدام کنند.
 
وی بر لزوم ثبت صحیح اطلاعات هویتی و شماره تلفن‌های همراه مردم در این سامانه تاکید و اضافه کرد: سرپرست خانوار می‌تواند پس از کامل کردن ثبت نام خود در پایگاه www.1590.ir، با باز کردن صفحات مربوط در این سامانه، برای ثبت دیگر اعضای خانوار و همچنین انتخاب پزشک خانواده اقدام کند.
 
معاون فنی مرکز مدیریت توسعه شبکه وزارت بهداشت با پیشنهاد این که اعضای خانواده به صورت مشترک یک پزشک را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند، گفت: پس از این که سرپرست خانوار محل سکونت را در سایت مربوط تعیین کرد، صفحه مربوط به پزشکان خانواده آن شهر باز می شود و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز توصیه می‌شود افراد نزدیک‌ترین مطب به محل سکونت را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند.
 
مظهری با بیان این که تعداد زیادی از پزشکان درخواست شرکت در برنامه پزشک خانواده تهران را داشته‌اند، افزود: تا این لحظه1157پزشک برای شرکت در برنامه پزشک خانواده در تهران ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد در حال افزایش است بنابراین اسامی پزشکان خانواده در پایگاه www.1590.ir در هر شهرستان و از جمله تهران همچنان در حال اضافه شدن است.
 
وی اضافه کرد: به این ترتیب اگر نام پزشک مورد نظر در سامانه www.1590.ir وجود نداشت، آن فرد می‌تواند ثبت نام خود را انجام دهد و برای انتخاب پزشک خانواده خود تا زمان اضافه شدن نام پزشک مورد نظر منتظر بماند.
 
مظهری گفت: در سامانه www.1590.ir پوشه ای به صورت اختصاصی برای هر خانوار در نظر گرفته می‌شود که افراد می‌توانند از این طریق با پزشک خانواده خود در ارتباط باشند، پیام‌ها، پرسش‌ها و شکایات احتمالی خود را به سوپروایزرهای شهرستانی و ملی انتقال دهند و پاسخ لازم را نیز دریافت کنند.
 
وی افزود: پزشک خانواده نیز به صورت موردی اگر کاری با افراد تحت پوشش خود داشته باشد، می‌تواند از این طریق با آنها ارتباط برقرار کند. در مجموع علاوه بر راه‌اندازی سامانه پیام‌کوتاه و انتقال اطلاعات از این طریق، افراد می‌توانند از طریق پوشه الکترونیکی نیز اطلاعات لازم را دریافت کنند.
 
معاون فنی مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: به محض این که ثبت‌نام افراد در برنامه پزشک خانواده قطعی شود، پوشه الکترونیکی اختصاصی آن خانوار نیز فعال می‌شود.



تاريخ : 22 / 12 / 1390برچسب:, | 4:45 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

به گزارش  ايسنا «رولاند» بدليل تحقيقات در خصوص مضرات كلروفلوروكربن ها (CFC) كه باعث تخريب لايه ازن مي‌شوند، به همراه دو تن ديگر در سال 1995 ميلادي برنده جايزه نوبل شيمي شده بود.

نبوغ فكري اين دانشمند از كودكي مشخص شده بود، بطوريكه وي در سن 16 سالگي وارد دانشگاه شد و به سرعت توانست مدارج علمي را طي كرده و پس از اخذ مدرك دكتري در دانشگاه هاي پرينستون و كانزاس مشغول بكار شد و از سال 1956 ميلادي به عنوان مدير دپارتمان شيمي دانشگاه ايروين كاليفرنيا انتخاب شد.

منبع: ايسنا



تاريخ : 2 / 12 / 1390برچسب:, | 1:56 بعد از ظهر | نویسنده : محمدرضا

عقاب نیوز:

مشرق: دكتر محسن مشكات گفت: اين نوع مرغ بدون استفاده از هرگونه آنتي بيوتيك پرورش يافته و در شرايط كاملا طبيعي توليد شده است.

وي با بيان اينكه اين مرغ توليد مرغداري هاي استان هاي قزوين و قم است، افزود: طرح توليد مرغ سبز در ديگر مرغ داري هاي كشور نيز آغاز شده است، اما با توجه به اينكه بسياري از مرغداري هاي كشور براي توليد اين نوع محصول استاندارد نيستند و نياز به تغييراتي دارند كه در اين زمينه سازمان دامپزشكي از مرغداري هايي كه مايل به توليد اين نوع محصول باشند، حمايت مي كند.

مشكات در ادامه اظهار داشت: مرغ سبز با توجه به اينكه در شرايط كاملا طبيعي و استاندارد توليد مي شود و تعداد كمي از مرغداري ها در اين زمينه پيشگام هستند، لذا طبيعي است كه از مرغ معمولي گرانتر باشد.



عقاب نیوز:

معضل آلودگی هوا گسترده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اگر به همین ترتیب پیش برویم مرگ تهران در آینده حتمی است.

به گزارش خبرگزاری فارس،  در حالی که توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی به عنوان نخستین راهکار کاهش آلودگی هوا مورد تاکید مجامع و محافل علمی داخلی و خارجی قرار دارد که عدم پرداخت مطالبات حمل و نقل عمومی پایتخت، توسعه این بخش را با محدودیت ها و مشکلات جدی مواجه کرده است.

در این میان هوای پایتخت کشورمان به مرحله ای از آلودگی رسیده که حتی بارندگی های کم سابقه اخیر تهران نیز تاثیر چندانی در کاهش این آلودگی نداشته و همین مهم علاوه بر اساتید و متخصصان داخلی و اندیشمندان و صاحب نظران خارجی، مراکز و نهادهای بین المللی را نیز به واکنش واداشته است.
 



ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد